alexandramk

Mammapermisjonen over!

  • Publisert: 10.10.2013, 21:18
  • Kategori: Mammatilvrelsen
  • Jeg har gruet meg ihjel til denne dagen, og n er den her allerede i morgen! Min siste dag i permisjon sammen med Liam. Det er helt utrolig at 7 mneder kan g s fort. Jeg skulle virkelig nske at jeg fikk g hjemme lenger med Liam, men det er desverre ikke en mulighet jeg har. Men han skal kose seg med pappaen sin til januar, og deretter skal han begynne i barnehage hvis han fr plass, noe jeg ogs gruer meg ihjel til. Han er ikke ret en gang nr han skal begynne i barnehagen, noe jeg synes er helt sinnsykt egentlig.

    Det sende unger under 1 r i barnehagen synes jeg egentlig ikke burde vrt lov. N er jeg verken utdannet barnepedagog, psykolog eller noe som har med dette gjre, s ikke halshugg meg om jeg skriver noe som ikke stemmer, for dette er bare mine meninger og mitt syn p ting. Men jeg synes helt rlig at barn burde ftt vre hjemme med foreldrene til de er store nok til forst at foreldrene kommer tilbake og ikke forlater dem og at de klarer uttrykke seg selv litt.Jeg kan ikke se for meg hvordan det hadde vrt f.eks. vrt lam og blitt forlatt i et annet land der de snakker anderledes sprk enn meg og jeg ikke hadde klart uttrykke meg selv om mine behov. Jeg hadde vrt livredd. Ser for meg at det er nesten slik sm barn ogs har det med en gang de begynner i barnehagen.

    Nei, det gjr vondt i mammahjertet bare av tenke p at jeg skal sende Liam avgrde i barnehage fr han klarer uttrykke seg selv og bare tanken p at han tror vi forlater ham knuser meg! Jeg kommer til grte 3 ganger mer enn Liam nr jeg skal levere han i barnehagen i starten. Jeg kommer til fle at jeg svikter han som mamma... Nei huff, jeg mener helt klart at barn burde ftt vre lenger hjemme sammen med foreldrene. Synes det er helt p tryne at foreldre er ndt til velge kortere permisjon for at det skal g greit konomisk. Jeg synes at staten burde gjort det likt for alle og at alle fikk like lang permisjon uavehengig av lnn og konomi.

    Skulle s virkelig nske at jeg kunne vre hjemme lenger med Liam. Han er jo enda s liten og er bare en baby ! Blir helt drlig jeg. Var IKKE klar for at mammapermisjonen skulle ta slutt enda, men han kommer nok til kose seg med pappaen sin hjemme til januar, s fr vi krysse fingrene for at barnehagestarten gr bra. Han forstr nok litt mer enn jeg tror ogs om 3 mnd, men allikevel synes jeg det er flt!

    Hva mener du om at barn begynner i barnehagen s tidlig?

  • Publisert: 10.10.2013, 21:18
  • Kategori: Mammatilvrelsen
  • 17 kommentarer
  • 17 kommentarer

    Camilla Scholz

    10.10.2013 kl.21:23

    Helt enig med deg! Dt viktigste personene for et barn fram til det er 2 r gammelt er mamman og pappan sin. Det er mamma og pappa som er trygge, og det hive en unge inn i en barnehage fr de er 1 r er helt galt i mine yne :( Men desverre s handler ikke dagens samfunn om familier, men om penger, og man har ikke noe annet valg :/
    Jeg tror ikke du er alene om de tankene der. Jeg synes det er fint at du deler dem. Jeg synes det er altfor tidlig sende ettringer i barnehage. Selv har jeg syv barn og jeg har ikke sendt noen av dem i barnehage i det hele tatt. Den yngste blir straks ett r n og jeg er sjeleglad for at jeg ikke behver sende ham i barnehage! Har ogs en gutt p 4 som er hjemme (de andre er skolebarn) og jeg koser meg s utrolig med de jeg har hjemme.

    Det er veldig synd at mange fler de ikke har noe annet valg enn sende ettringen sin i barnehagen. Jeg tror ikke det er bra for noe annet for staten. Jeg tror ikke barnet har godt av det s tidlig.

    alexandramk

    10.10.2013 kl.21:34

    Camilla Scholz: Blir s irritert p samfunnet. Jeg forstr godt at det er mange barn som fr seperasjonsangst. Kan tro at det er veldig traumatisk for dem i startfasen i barnehagen :-( Jeg ser nesten p det som barnemishandling, men det er kanskje ta litt hardt i, hehe. Men synes det er helt flt at det m vre slik. :-(

    Camilla Scholz

    10.10.2013 kl.21:36

    Huff ja. Det er flt :/ Vi er s "heldige" (hvis man kan si det) at vi nesten garantert ikke fr bhg plass fr neste august. Da er Embla 1,5 r gammel, og det passer meg ganske greit :P

    alexandramk

    10.10.2013 kl.21:40

    Linda C. Hagen: S heldig du er som har mulighet til vre hjemme med barna dine! :-) Ja det er veldig synd at foreldre tvinges ut i jobb igjen s tidlig. Det burde virkelig vrt bedre ordninger p det alts. For jeg tror heller ikke at de har godt av det.

    alexandramk

    10.10.2013 kl.21:42

    Camilla Scholz: Jeg tror heller ikke vi fr barnehageplass n i januar nr vi har skt, s da blir det til at han sikkert fr plass i august, da er han 1 r og 5 mnd, men aner ikke hvordan jeg skal gjre det med jobb og slikt. Et evig stress det der :-p Hvordan gjr dere det, om jeg fr lov til sprre om det? :-)

    Camilla Scholz

    10.10.2013 kl.21:49

    Nei, vi er s heldig at Tony har veldig fleksibel jobb. Alts han kan jobbe hjemme fra om det trengs. Jeg m ut finne en deltisjobb tenker jeg, slik at Tony og jeg da m bytte p vre hjemme :) Hvis det da blir en dag det er krise, m vi jo bare sprre bestemdre :)

    alexandramk

    10.10.2013 kl.21:51

    Camilla Scholz: Aah, s greit! Heldige! :-)

    Camilla Scholz

    10.10.2013 kl.21:53

    Ja. Er ikke alle som kan gjre det snn :/ Skulle nesten vrt snn for alle. At den ene kan vre hjemme, mens den andre jobber og s bytte litt p, s begge fr tjent noe :)

    10.10.2013 kl.22:08

    Ville aldri falt meg inn sende ungen i barnehagen s tidlig. Jeg gjorde ikke det selv, bestemte meg for vre hjemme s lenge jeg selv ville med ungen. Da fikk jeg lite penger, hva s? Bedre vre med ungen. Klarte dette helt fint.

    Hvis du absolutt ville vre hjemme lenger s kunne du FAEN MEG spart litt av de pengene som du brukte p merkeklr og DRITT som du viser i bloggen. FY FAEN for en mor du er sier jeg bare. Ville du virkelig heller bruke s undvendig mye med penger p ting? Hvorfor i all verden sparte ikke du de pengene for kunne g hjemme lenger da? TENK FR DU GJR NOE sier jeg bare. herregud...............

    Lene

    10.10.2013 kl.22:19

    De fleste mdre fler det nok slik, det er derfor mange velger bruke dagmamma(noen de kjenner godt) frem til barnet kan snakke. Fordi et spedbarn ikke selv kan fortelle om det faktisk blir behandlet bra i barnehagen! Jeg har selv jobbet i barnehage de fleste smtrolla liker seg veldig godt knytter seg fort til de ansatte (raskere en du tror). Det beste du kan gjre bde for deg Liam er ta deg god tid med levering, sett deg ned med ham, la han bli kjent med de andre selv nr du ser at han har det greit s kan du si hadet dra. Noen kan bruke opp til 2 timer fr de faktisk fler seg klar for dra. De i barnehagen har ingenting i mot dette :) Det er ogs bedre at bare en av dere leverer, at ikke begge blir med, kanskje litt dumt med tanke p mileplen (frste dag i barnehage), men det vill vre enklere for Liam forst :) Du merker fort om de ansatte er noen du kan stole p eller ikke, det er langt mellom drlige barnehager. S du trenger ikke bekymre deg :)

    alexandramk

    10.10.2013 kl.22:42

    Anonym: For det frste: "Anonym"...? Herregud, spaaar meg.... Det er s vidt jeg gidder bruke tiden min p svare deg alts, men det at du kommer hit og slenger med kjeften og sier at jeg er ei drlig mor fikk meg til svare. Skal du komme hit vre eplekjekk kan du i det minste skrive navnet ditt i alle fall, haha pingle.
    For det andre; Jeg har ikke muligheten til vre hjemme s lenge jeg vil med Liam fordi vi har et ln betale for vi EIER faktisk leilighet og bil og har regninger betale som jeg ikke bare kan drite i. S noe m jeg jo ha tenkt fr jeg fikk barn (selvom graviditeten ikke var planlagt), noe jeg mistenker ikke du gjorde siden du klarte g hjemme s lenge du selv ville og klarte deg med lite penger ;-)
    For det tredje; Jeg fr veldig mye sponset, men ja jeg velger kvalitet foran kvantitet, s det jeg kjper til han selv er kanskje litt dyrt, men n shopper jeg ikke i hytt og pine til han heller. Hvis du faktisk har lest bloggen min s er det ting jeg nsker meg til han, ikke ting jeg har kjpt. ;-)
    For det fjerde: Ikke kom hit og fortell meg at jeg er ei drlig mor. Er du virkelig s barnslig at du m drive rakke ned p andre mdre som gir barnet sitt mer enn du gir ditt barn (etter det du selv sier...)? Det sier litt mer om deg og dine evner som mor enn meg, kjre deg. S TENK LITT SELV fr du kommer her og slenger dritt. Sjalusi gjr deg bitter merker jeg.. :-*

    alexandramk

    10.10.2013 kl.22:47

    Lene: Takk for fine ord :-) Det er helt sant, det er nok bare jeg som er ei hnemor :-p Det gr nok bedre enn jeg tror, men jeg er alltid snn at jeg forventer meg det vrste s blir jeg heller positivt overrasket om det gr bedre. :-)

    Kine

    12.10.2013 kl.14:56

    Huff blir helt matt av folk som kommer inn leser blogger for s bare vre frekk og dmmende. Slik kan en faktisk holde for seg selv, er s undvedig.

    Derfor mtte jeg bare svare: Vi betaler selv opp mot 18 000 i ln hver mned p huset vrt, dvs. at p bare to mneder uten jobb hadde vi gtt 36 000 kr i minus. En skal kjpe ganske mye merkeklr og ?undvendige? ting for veie opp for de 36 000 kr (snakker om et normalt forbruk). Poenget mitt er at selv om en hadde droppet merkeklrne og diverse s hadde det sikkert bare holdt en halv mned ? mned lengre. Jeg vet ikke hva din situasjon har vrt, om du har bodd gratis, hatt en mann som har tjent masse eller ftt en form for sttte. Men i en normal husholdning hvor en skal betale husln i et altfor presset boligmarked (stavanger spesielt) og bil, s er det faktisk ikke bare bare vre hjemme et ekstra r, eller i ditt tilfelle s lenge en selv vil. Spesielt ikke nr en ikke har ftt anledning til forberede seg og spare fr svangerskapet. Jeg tror nok de fleste hadde valgt vre hjemme lenger om de hadde hatt et valg, men normale folk har dessverre ikke alltid det. S kan en jo diskutere at man kan bo i en billigere leilighet. Men i dag er til og med de kjipeste leilighetene voldsomt dyre (spesielt 3 roms), og barnet skal jo ha en viss levestandard ogs.

    Kine

    12.10.2013 kl.15:13

    Noe som svigerbror og kjresten gjorde da de fikk barn i Januar mnd og ikke fikk bhg plass fr sommeren, var at etter pappapermisjonen var over, s tok frst han ut full ferie og var hjemme med barnet, s tok mormoren og s farmoren ut ferie. Og de klarte seg akkurat til de fikk bhg plass. Men det var takket vre god hjelp fra familiemedlemmer som var villig til bruke ferien sin p det. I tillegg var barnet planlagt s de hadde konomi til at moren kunne vre hjemme litt lengre, men barnet ble fdt for tidlig, s var plutselig noen ekstra uker som mtte fylles med barnepass fr sommeren.

    marie

    13.10.2013 kl.19:50

    Skjnner godt du gruer deg. Jeg syns det er alt for tidlig for barn som er ett r skal i barnehagen. Jeg syns det er tragisk at i et sppas rikt land som Norge blir mdre/fedre presset til sende barn under ret i barnehage nr det faktisk er forsket mye p at det ikke er bra i det hele tatt. Leo begynte nr han var 12 1/2 mnd gammel, og jeg syns det var aaalt for tidlig. Ja, han trives, men det betyr ikke at det er rett fordeom i mine yne. Jeg syns det kan vre greit at de er i barnehagen et par timer en gang eller to i uka i den alderen for leke litt med andre barn og f litt nye inntrykk, men at s sm barn skal vekk fra 07/08 om morgenen til 15/16/17 om ettermiddagen er bare utrolig trist. Dessverre har ikke de fleste et valg. Tragisk :/

    alexandramk

    14.10.2013 kl.00:15

    marie: Er heelt enig med deg! Jeg sosialiserer jo Liam, og har gjort det jevnlig siden han ble fdt, s han kommer nok til trives sammen med andre barn og det vre i barnehagen etter hvert, men han liker seg best hos mammaen sin, s det kommer til bli skikkelig tft for han begynne i barnehagen s tidlig. :-( Burde faktisk ikke vrt lov synes jeg!! :-( De burde vrt MINST 1 og et halvt r - 2 r. Fatter ikke at det er lov nr de til og med har forsket p det og funnet ut at det ikke er bra... Idioti alts. :-p

    Skriv en ny kommentar

    hits