alexandramk

Hva gjr vi n da?!

  • Publisert: 17.01.2014, 13:41
  • Kategori: Mammatilvrelsen
  • Tiden jeg har gruet meg til er her allerede. Jeg kan ikke tro hvor fort permisjonstiden har gtt. Min sluttet allerede i oktober, men Christoffer gikk jo hjemme til n. Han begynner p jobb igjen p tirsdag. Hadde Liam ftt plass skulle han egentlig begynt i barnehage n! Men han har ikke ftt plass og han har heller ikke rett p plass fr i august. Jeg tenker egentlig at det er like greit at han ikke har ftt plass n, for jeg synes rett og slett at Liam er for liten. Han trenger mammaen og pappaen sin hjemme litt lenger, og jeg synes det er grusomt at foreldre tvinges ut i jobb igjen fr et barn er 1 r. Det er helt sinnsykt hvordan samfunnet er. Det burde virkelig vrt lengre permisjonstid for foreldrene etter min mening.

    Jeg ser p Liam og tenker: Hvordan skal han klare gi beskjed om han er trst i barnehagen, eller om han har vt bleie? Han kan jo ikke snakke, og nr det er s mange andre barn der samtidig fr han jo ikke samme tilsynet som han fr her hjemme. Han blir ikke lyttet til p samme mte. De voksne ser ikke like godt behovene hans som det vi gjr nr vi er hjemme med han. Hvordan skal han klare gi beskjed om noen er stygg mot han? Han kommer til bli redd og lei seg, og tenk, da er det ingen som vet om det, og gjerne de voksne tror at han har sltt seg eller har vt bleie siden han grter. S skifter de gjerne bleie p han og setter han ned igjen, nr han egentlig trenger trst og trygghet. Tenk s flt ikke kunne si ifra til noen om hva som foregr. Han er for liten til kunne ta igjen p andre barn ogs. Liam forstr ikke slikt enda, og jeg ser ikke hvorfor han skulle vrt i en barnehage i det hele tatt nr han er s liten. Det er jo aldeles ikke bra for et barn fle slike ting. Det er allerede derfra et barn blir formet, og skal barnet bli formet p usikkerhet og redsel sier det seg selv at barnet kommer til slite med disse tingene senere hvis det er slik det blir "introdusert" for verden og samfunnet, om dere skjnner hva jeg mener? Nei etter min mening skulle barn blitt holdt hjemme til de var store nok og kan g og uttrykke seg selv. Fr det synes jeg ikke barn hrer hjemme i barnehagen.Selvlgelig er det ikke sikkert at det er slik det er for barna og de har det nok utrolig gy ogs, men man kan aldri vite det nr de sm ikke kan snakke eller uttrykke seg om behovene sine.Bare tanken av at Liam er i barnehagen og grter og jeg ikke er der og kan trke trene hans og trste han gjr meg s vondt. Jeg er egentlig veldig glad for at han ikke har ftt plass enda. Verken jeg eller han er klar for det.

    S planene vre fremover med Liam hjemme blir at Christoffer jobber fra 7-15, og jeg fra 16-20 s ofte jeg kan. Jeg er jo bare ekstrahjelp s det er ingen sikker inntekt, noe som stresser meg litt, men om det ikke lar seg gjre m jeg bare f meg en til jobb (der jeg kan ta flere kveldsvakter) eller bytte jobb (der jeg jobber kveldsvakter fast). Litt surt hvis jeg m bytte jobb n nr jeg endelig har ftt en fot innenfor interir, men m man s m man.

    Forresten, ikke halshugg meg om du ikke er enig i det jeg skriver om i dette innlegget. Dette er bare mine meninger, og jeg lufter bare tankene litt i hp om at det er noen som fler det samme eller har gode tips til barnehagestart osv.

    Har du barn som gr i barnehage? Hvor gamle var de nr de begynte og hvordan gikk det?

    #mamma #mammablogg #mammatilvrelsen #hverdag #familie #barn #

  • Publisert: 17.01.2014, 13:41
  • Kategori: Mammatilvrelsen
  • 43 kommentarer
  • 43 kommentarer

    Ine begynte da hun var 14 mnd. Hun kunne heller ikke snakke, eller si at bleia var vt, eller at noen var stygge mot henne. Men hun ble jo tatt vare p. De har jo rutiner p stell, og alle barn fr sin del av oppmerksomheten, s jeg tror ikke det er noe vre redd for.

    Jeg syns det var ekkelt at fremmede skulle se til henne 5 dager i uka. Var vant ha henne hos familie. Jeg var spent p hennes tilpassing av vre rundt "ukjente" i begynnelsen, for de var jo ukjente i starten. Men det gikk bedre enn jeg trodde, fortere enn jeg trodde ogs.

    Marie - mamma til Leo

    17.01.2014 kl.13:53

    Uff, ja, det er ikke noe greit at de skal i bgh nr de er s sm. Leo var nesten 13 mnd nr han begynte, og jeg syns det var aaalt for tidlig, og syns fortsatt han er for liten til g i bhg. Heldigvis har de ansatte tatt VELDIG hensyn til han. Han sitter nesten alltid p fanget til noen, og de er med han hele tiden siden han er s liten. Jeg skte han inn i en liten bhg der det ikke er s mange barn, noe jeg er glad for. Han kunne ikke g nr han begynte og det syns jeg var veldig kjipt :/ Men n gr han og det er litt bedre. Jeg vet han har det bra der, men jeg skulle nske han slapp et r til :/ Men men. Det gr nok fint for Liam ogs, syns det er bra han skal vre hjemme til August. Det blir jo klart vanskeligere konomisk, men i mine yne er det verdt det om man kan klare det :)
    Skrevet litt om barnehagestarten i dette innlegger her http://www.familieprat.no/wordpress/mammarebecca/2014/01/06/folelsen-av-a-vaere-en-darlig-mor/

    Theodor begynte ganske tidlig. Var ikke 8 mnd enn. Det var for f han litt innkjrt s han ikke ble helt fersk nr han skulle starte i oktober. I starten var det veldig tft men n gr det mye bedre og han er kjempe fornyd nr jeg hentern. Han er til og med s nysgjerrig nr han ser noen av de andre barna nr jeg kler han av nr jeg skal levere han. Hopper omtrent ut av armene mine. S det er jo et godt tegn p at han trives ihvertfall! :)

    og ja jeg er helt enig med deg at permisjonstiden skulle vrt litt lengere enn det vi har n! penger trenger man jo... hadde konomien vrt bedre og kanskje vrt litt flinkere til spare under graviditene og fr s hadde jeg nok vrt hjemme til han var over 1 r..

    ssilje89

    17.01.2014 kl.14:00

    Jeg skjnner helt hva du mener. Jeg sier opp jobben for bli hjemme med smen. Men i barnehage s fr nok de sm ekstra oppmerksomhet og de er der for barna og vil jo barnets beste ;)

    Alexandra Natalie Guttke

    17.01.2014 kl.14:01

    Hvis Noah fr plass, s skal han begynne til hsten igjen. Da er han 1 r og 3 mneder. Det er tidlig nok. Jeg kommer ikke til ha han i barnehage fr dette, til tross for at permisjonen min er ferdig i mars. Men da skal pappaen forhpentligvis ha permisjonen sin til i juni, og da er det snakk om sommeren bare, og etter det barnehage. Jeg er glad for at jeg valgte den lengste permisjonen slik at vi har muligheten til g i permisjon frem til Noah er litt over ret :) Men jeg synes ogs at det er feil sende barn i barnehagen s tidlig, spesielt p fulltid.

    Tinashjerterom

    17.01.2014 kl.14:06

    Uff, ja det er helt grusomt! Jeg er helt enig med deg..

    Min snn begynte i bhg nr han var 1 r og 4 mnd.

    Jeg synes egentlig det var litt seint. Skulle nske jeg tok han inn tidligere, men vi hadde et stort behov for ha han hjemme. Han har alltid vrt s liten.

    Men er flere barn som begynner fr det er ret og fungerer veldig bra. Men man burde aldri ha blitt tvunget ut i jobb men etter hva som er deres behov.

    Jeg hadde ikke jobb selv og 'valgte' litt vre hjemme.

    N fr man jo en del penger for ikke ha barnet i bhg.

    Hper dere finner ut av det :)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:07

    Mamma Kristina: S bra! :-) Neida de har det jo ikke ndvendigvis flt, men det er bare ting jeg er redd for skal skje. En mamma bekymrer seg alt for mye vet du, hehe ;-)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:11

    Marie: S bra at det har gtt s fint! Hper ogs at nr Liam begynner at han fr en fantastisk barnehage med fantastiske ansatte :-) Det gr nok bedre enn jeg tror nr det frst skjer, men en mamma bekymrer seg for aaalt haha :-p Jeg er nok litt i det ekstreme laget ogs, mehe.. :-p
    Jeg er veldig lettet over at han skal vre hjemme til august ja! :-)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:15

    Rebecca Andrea: h, s bra! :-) Godt hre positive historier ved barnehagestart osv. Fler jeg har hrt s mye negativt. :-p S det var godt :-)
    Ja men det nytter ikke tenke snn heller. Jeg hadde ikke hatt muligheten til spare under graviditeten. Mtte jo kjpe inn alt utstyret vi trengte til han, men det er jo dyrt ha barn. Skulle bare nske at det var andre regler og lover for permisjon, haha :-p Vi skulle ftt g hjemme med barna til de var 2 r :-D

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:16

    ssilje89: Ja de gjr nok det, det er bare jeg som bekymrer meg for absolutt alt og mye undvendig, haha. :-p

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:17

    Alexandra Natalie Guttke: Neste gang skal jeg ogs definitivt ta den lengste permisjonen :-) Angrer skikkelig p at jeg ikke gjorde det denne gangen, menmen. En erfaring rikere, hehe :-)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:18

    Tinashjerterom: Ja enig med deg der. Noen vil jo begynne jobbe tidlig, men for oss som fler det er det beste for barna vre hjemme litt lenger burde det vrt mulig :-)
    Takk, vi gjr nok det :-)

    Eli

    17.01.2014 kl.14:25

    Jeg var ikke i jobb og steppet inn som dagmamma for den eldste tantungen min slik jeg fikk prve om hvordan var for meg klare g ut i jobb. M si den tiden de mnd fra hun var 1 r og til hu fikk barnehageplass hsten 2003 er det minnerike tiden jeg fikk. No var min niese heldig hadde en tante som hadde mulighet sr til henne hjemme hos henne. Vet ikke hvordan du har mulighet til f en til se til han mens du/dere er p jobb.

    Anita - Landlig livsstil

    17.01.2014 kl.14:28

    Jeg har to gutter hvor begge begynte i barnehage nr de var 2,5 r. Fr det var de hjemme med meg eller faren. Vi delte ogs p arbeid slik dere gjr, med at jeg jobbet p kveld og min samboer p dagen. I tillegg har vi redusert utgifter slik at det ikke gjorde noe om jeg var hjemme med dem.

    Jeg syns samfunnet burde sttte foreldre som nsker vre lengre hjemme med barna sine da det tross alt er de frste rene som er viktig for relasjoner etc. Barn burde slippe stresse med barnehage, adskillelse etc. I stedet burde det vre flere pne barnehager eller lokalsamfunnsbarnehager der ute <3

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:32

    Eli: Har ingen som kan se til han nei. Har tenkt tanken, men har ingen som gr hjemme som jeg stoler nok p til passe p han s lenge. Men tror vi skal klare oss :-)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.14:35

    Anita: Helt enig med deg! :-) Det er s viktig at de fr en god start p livet og fler seg trygge og er tillitsfulle. Fler det har veldig mye si senere i livet og hvordan de vokser opp til bli.

    ~ Cassandra ~

    17.01.2014 kl.15:49

    Jeg var akkurat som deg. Vr lille teodor mtte begynne i bhg da han var 10 mnd, da vi ikke hadde mer permisjon igjen. Og jeg grt hele tiden, da vi leverte og hentet. Syntes hele greia var helt forferdelig. Men lille prinsen derimot trivdes s godt at han ikke hadde tid til bli avkledd en gang nr vi leverte han om morningen. Vi merket ogs at han kjedet seg mye mer nr han var hjemme i helgene. Heldigvis s hadde vi mulighet til levere sent og hente tidlig. Og jeg synes enda at han er litt liten, men er verre for meg enn for han. For det er virkelig ikke tvil om at han trives.
    Klart vi bekymrer oss over det "meste", men jeg blir litt personlig skremt av mdre som er urolig for at barna skal starte i barnehagen. Jeg hadde ikke jobb da Ine begynte, og jeg hadde trolig startet enda tidligere om det hadde vrt mulig.

    Kjenner jeg blir skremt nr folk sier at barna var 16 mnd nr de begynte, og at dette er tidlig. Da Ine begynte, kunne hun verken prate, g eller noe p den tiden og det var barn mindre enn henne der hun gikk, og barn p hennes alder. Jeg greier ikke se problemet. Fr eller sdien m man ut i jobb, jeg tror jeg hadde blitt mentalt gal av vre hjemme med en unge p 2-3 r. Merker bare nr det er helg n, jeg tror jeg gr p veggen nr jeg er hjemme med henne, og det er bare for 2 hele dager.

    Barn har ikke vondt av barnehage. De som jobber der har nok vrt borti mange utfordringer med barn i flere r som kommer og gr gjennom tidene, og jeg tror ikke noen barn blir oversett. Jeg kunne aldri valgt "tjene penger" p vre hjemme med henne, fremfor barnehage. Da hadde jeg blitt gal tror jeg. Og ettersom jeg ikke har noe "mdrekrets" jeg kunne omgtt med p dagen s var det ekstra bra at hun fikk vre i barnehagen bli vant med andre barn. Da hun mtte i barnehagen frste dagen, var frste dag siden hun var fdt at hun fikk vre rundt andre barn! Det er faktisk utviklende viktig for barn kunne omges andre.

    Men s er det vel bare meg da. Jeg har vel et ganske radikalt syn p det vre mor! :P

    Christin

    17.01.2014 kl.17:20

    Skjnner godt hva du mener, det er fremmed og skummelt. Barna vre vil vi beskytte for enhver pris, og instinktene vre sier at vi helst vil ha dem hos oss til de er strre.

    Samtidig har vi en av verdens beste permisjonsordninger. I andre land har de en brkdel av det vi har i Norge. Jeg rder deg til kontakte aktuelle barnehager i nromrdet og avtale et besk, s kan du se hvordan de har det. Mye av min frykt da eldstemann skulle begynne i bhg var basert p uvitenhet fra min side, og jeg kunne spart meg for mange bekymringer og trer hadde jeg oppskt bhg aktivt i forkant. Nr jeg ser hvordan lillefrkna trives i bhg og hvor godt hun blir tatt vare p, s er jeg glad for at hun fr vre der :-)

    Eva Catrine

    17.01.2014 kl.19:19

    Jeg er helt enig med deg! Synes det er altfor tidlig med barnehage nr de er 1 r. I sverige har mammaen 1 r og pappaen 1 r, dvs. 2 r tilsammen! Skulle virkelig nske vi hadde det snn i Norge ogs!

    En i barselgruppa mi m ha snnen i barnehage bare 9 mneder gammel, og jeg har selv jobbet i en familiebarnehage der yngste var 8 mneder. Helt forferdelig! Jeg har spart og spart, s jeg fr vre hjemme med Noah til han er 15 mneder. Og neste gang skal jeg helt klart ta den lengste permisjonen!

    Kasy & Prinsessene

    17.01.2014 kl.20:28

    Jeg driver tenker p akkurat de samme tingene som deg. Permisjonen er over i mai, og vi m ske om barnehageplass innen 1. mars. Syns det er hjerteskjrende sende henne i barnehage fr hun kan snakke eller g. (Syns du beskriver det utrolig bra!) Samtidig merker jeg at hun allerede begynner kjede seg litt nr det er bare jeg og henne hjemme om dagene. Det beste hadde kanskje vrt en familiebarnhage med 2-3 barn?

    alexandramk

    17.01.2014 kl.20:55

    ~ Cassandra ~: S godt hre at barna egentlig trives i barnehagen og at det er vi mdre som bekymrer oss for mye, haha! :-D

    alexandramk

    17.01.2014 kl.21:05

    Mamma Kristina: Hehe, neida vi er alle forskjellige og har vrt syn p ting. :-)

    Jeg er nok sjeleglad for at han fr ut energien sin en annen plass en her hjemme nr han er "stor nok", men for oss synes jeg det er altfor tidlig at han skulle ha begynt i bhg nr han var 10 mnd.

    Permisjonen min gikk jo ut nr han var bare 7 mnd gammel. Og det er det jeg mener med at man br f lengre permisjonstid. 7 mnd er ikke akkurat lenge nr det er en baby det er snakk om. Jeg hadde jo s vidt begynt gi han egne mltider utenom puppen da. Jobben min betaler heller ikke ammepausene jeg har krav p, s der kunne det blitt veldig problematisk om jeg ikke hadde hatt rd til ta meg fri for amme.
    Men nr alt kommer til alt s er det vel egentlig vrre for meg enn for han, s det blir nok bra nr han forhpentligvis begynner, og da er han 17 mnd. :-)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.21:14

    Christin: Det er sant. Det gr nok bedre enn jeg tror nr han frst begynner, jeg bare er s redd for hva som kan skje. Skummelt tenke p, for de er jo det kjreste vi har. Takk for tips :-)

    Kine

    17.01.2014 kl.21:41

    Jeg er overlykkelig at jeg har muligheten til f tatt lengre permisjon og ta en eksamen hjemme mens jeg har Herman p 13 mnd hjemme med meg. Jeg skjnner akkurat hva du mener med det du skriver, Alexandra! Jeg syns og det er vemodig tenke p barnehagestart, men n er jeg s heldig har muligheten ha han hjemme til han er 1,5r - 2 r. Men det kommer nok til g bedre enn vi tror :) Alltid vrst for mammaen! :)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.21:49

    Eva Catrine: Neei har de?? :-O Det skulle vi jammen hatt i Norge ogs :-)
    Oi det var tidlig! Det tror jeg aldri at jeg hadde klart :-( Jeg ogs skal ta lenger permisjon neste gang. Heldigen deg som har klart spare opp s du kan vre hjemme lenger :-)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.21:50

    Kasy & Prinsessa: Ja det er helt grusomt :-( Det hadde jo vrt helt fantastisk med en familiebarnehage, men det er nok ikke en mulighet her. :-p

    alexandramk

    17.01.2014 kl.21:52

    Kine: heldigen deg! :-) Ja det gr nok bedre enn man tror, men jeg kjenner at jeg sliter med "gi slipp" p han og overlate han til noen andre nr jeg ikke lar familiemedlemmer sitte barnevakt for han en gang :-p Haha hnemor eller? :-p

    Kine

    17.01.2014 kl.22:52

    Haha! S godt hre det er fler! Jeg sliter med akkurat det samme! min er 13 mnd, Liam er snart fylt ret? (for han er ikke 1 enda??:S,) Og han har enda ikke sovet borte fra mammaen og pappaen sin ;) hehe. Det er ikke jeg klar for enda! Noen timer i ny og ne har skjedd, men det er ikke mange gangene.. Hnemora! :)

    alexandramk

    17.01.2014 kl.23:00

    Kine: Liam fyller 1 r i begynnelsen av mars, s det er like rundt hjrnet. Han har faktisk sovet borte, men det er hos farfaren hans, og det er kun han som fr passe p han over lenger tid ogs. :-p Vanskelig nr man er snn hnemor alts. Jeg pleier f kjeft av kjresten fordi jeg er altfor hnemor :-( Men jeg kan jo ikke noe for det, haha! :-p

    Kine

    17.01.2014 kl.23:14

    Ja, mente det var i mars han fyller ;) Det er godt gjort! jeg har ikke kommet s langt enda jeg da... hehe. Ja, det er vanskelig nr man er snn alts :( men nr man er usikker og ikke fler seg komfertabel med det selv, s er det ikke riktig da :). Kjenner meg litt igjen i den ja.. haha! At jeg er alt for overbeskyttende.. og kan ikke fortsette med det til han er 18 sier kjresten min ;) hehe.. men det er annerledes for oss mammaene! ;) kan ikke sammenlignes med de ;) hehe

    Lene

    18.01.2014 kl.00:29

    Det er helt forstelig at du som mamma er bekymret. Det er helt naturlig! Det er en selvflge at du kjenner ditt barn best og at du derfor er redd for gi fra deg kontrollen til noen andre. Men jeg skal si deg det at jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager som vikar, da har jeg ofte jobbet p liten avdeling, jeg skal si deg det at vi er veldig oppmerksomme gir alle barna individuell oppmerksomhet. Vi passer godt p gir dem som trenger det en ekstra trst.

    Nr et barn frst starter i barnehage s er det selvflgelig litt skummelt, det barnet fr derfor litt ekstra tilsyn slik at det vill fle seg trygg der. Selv s sm barn som liam stortrives i barnehagen, vi ser med en gang om det er noen som ikke leker koser seg da hjelper vi till. Det du kan gjre er bli med frste dagen i barnehagen se litt hvordan han har det der, de som jobber der vill ikke si nei til det! Barnehagen er ikke A4, alle fr individuell oppmerksomhet, vi legger merke til om de har gjort i bleia ganske fort, om de er trste og sultne s legger vi ogs merke til det.

    Jeg forstr godt at det kan vre vanselig, det er ikke lett fle seg trygg p at andre skal kunne ta godt nok vare p barnet ditt, men selv om det ikke er en voksen per barn s er det ingen som blir oversett. De er ikke slik at de bare sitter der hele dagen uten at noen brer litt p de og gir de et par klemmer leker med de.

    Hper dette var litt beroligene, men jeg rder deg virkelig til bare bli med ham en stund frste dag slik at du kan se at han faktisk vill ha det greit. Lykke till!

    alexandramk

    18.01.2014 kl.07:45

    Kine: Nei helt sant :-p Tror bare vi m lre oss stole p de rundt oss som er glad i de sm og bare vil dems beste. Vi har faktisk godt av litt pause fra hverandre av og til, det er sunt for begge to, s det skader ikke i ny og ne, men man m ta det nr man fler seg trygg p at barna har det bra der de blir plassert. Det gr seg nok til etterhvert :-) Tror ogs det gr bedre enn vi tror, hihi ;-)

    alexandramk

    18.01.2014 kl.07:51

    Lene: Takk, det var veldig beroligene :-) Har bare hrt s mange skrekkhistorier om barnehager, s har ftt litt skrekken i meg og tenker det vrste, men selvflgelig er det sikkert ikke slik det er. Har nok bare vrt uheldig og hrt litt for mye negativt. Det gr nok ogs bedre enn jeg forventer nr han begynner i barnehage, men en mammas bekymringer tar aldri slutt, hehe.
    Det skal jeg. Tusen takk :-)

    Marie - mamma til Leo

    18.01.2014 kl.14:21

    Jeg m bare legge inn en kommentar til Kristina over her. Man skal ikke stole blindt p at barnehagen vet hva de driver med. Og det er ikke alltid bra for et barn begynner tidlig i barnehagen. Dette er det jo forsket p. Bare fordi et barn ikke gr i barnehagen betyr det jo ikke at det ikke treffer andre barn eller mennesker.

    Jeg har hrt om flere sm barn som mistrives skikkelig i barnehagen fordi de ikke var klare. Jeg har selv jobbet i barnehage ogs, og s jo helt klart at mange av de sm barna skulle vrt hjemme med mamma eller pappa og ikke i barnehagen. Mange barnehager lar ogs bare barna holde p som de vil, og fungerer mer som "brannslukkere". Det er flere enn man tror. Man br stille seg kritisk til barnehager.

    Jeg er s glad for at Leo gr i en kjempe bra barnehage, og jeg snakket med mange fr jeg bestemte meg for ske han inn i den. Han koser seg veldig, og jeg kommer ofte uanmeldt til forskjellige tidspunkt nr jeg henter han for se at han har det bra, og at det ikke bare er spill for galleriet. De har vrt utrolig flinke til ta han i mot, men jeg vet at ikke alle barnehager er like gode for barna. Det er jo naturlig bekymre seg, og det hadde vrt rart om man ikke gjorde det. Jeg syns det er skremmende med mdre som er helt ukritiske til sende sm barn i barnehagen, slik som deg, Kristina....

    Silje

    18.01.2014 kl.14:41

    Jeg er en frskolelrer p 23r som jobber p en smbarnsavdeling med 15 barn som begynte nr de var alt fra 9-20 mneder i august. Den dagen jeg selv fr barn vil jeg gjerne vre hjemme med de til de er ca 1,5r. Dette er ikke fordi barna har det vondt i bhg, mer det at de er bare sm 1gang. I tillegg er det forsket mye p de yngste barna i barnehagen de siste rene og det viser seg at barn som svidt har fylt ret har hyere produksjon av stresshormoner en de som er hjemme. (Det vil ikke si at de ndvendigvis har det vondt,men det er en tankevekker) Men jeg vil ogs ppeke at jeg opplever at det oftere er mer grining,og tffere adskillelse med de som begynner nr de er 2 enn de som er fks 10mnder. Det med adskillelseangst gr i perioder i barnets utvikling og de har visse aldere som er ganske likt for de fleste barn. To av de periodene er rundt 7mnders alderen og 2rs alderen. Men de er klart at alle barn er forskjellig pga milj og hvordan de har vrt hjemme fr de begynte i bhg.

    Men det skal sies. Innkjringen kan vre beintff,men jeg opplever at de ofte er vanskeligere for mor og far enn for barnet, barn er veldig tilpassingsdyktige... Etter bare noen dager (s lenge barnehagen har gode rutiner og lager en forutsigbar dag for barnet) s forstr selv veldig sm barn at mamma eller pappa leverer og ogs kommer henter igjen.( det er her veldig viktig ikke nle fordi da blir barnet usikkert. Snakk om barnehagen fr dere gr og i bilen, forklar hva som skal skje, kle av, gi en kjempegod klem, lever barnet, si hadet og g. ) I mellomtiden fr de sosialisere og lre samspill, turtaking, sprkstimulering, robusthet og trygghet i et trygt milj med voksne som kan barn. Det er klart det alltid er foreldre som kjenner barna best,men jeg kan p tro og re love at vi ser ditt barn og han eller hennes behov. Vi har alltid et fang, eller en hnd hvis de trenger det. Og vi nsker at hvert av barna fr den oppflgingen,den stimuleringen og den hjelpen de trenger for bli en trygg, empatisk og selvsikker person.

    Annette

    19.01.2014 kl.10:59

    Min begynte et par dager fr han var 1 r, hadde da begynt ta noen skritt og det var min strste bekymring, at jeg skulle g glipp av det..

    Men han storkoser seg, og jeg er aldri redd for sende han avgrde.. Han har aldri blitt lei seg nr vi har levert han, bare springer og leker og han elsker de voksne :) (n kjenner jeg alle veldig godt da, hun ene hadde meg som liten ogs)

    Han har utviklet seg s masse siden han begynte, og jeg kunne ikke hatt han hjemme et r til. Han ble 1 i oktober, og kunne tenkt meg hatt han hjemme ut det ret han hadde begynt i januar men.. Jeg er s heldig da at pappas jobber i Nordsjen, og er hjemme 4 uker og borte 2. De 4 ukene han er hjemme s er mini bare i bhg hall 10 til 14 ca, og fri hver onsdag :) Men han er en aktiv gutt, s han begynte bli lei av bare vre hjemme...

    Eva Catrine

    19.01.2014 kl.13:51

    Ja, jeg har ei venninne som er svensk og der er det visst full likestilling. Mammaen kan vre hjemme 1 r og pappaen 1 r. Men mamma kan ikke vre hjemme 2 r da, s det er ikke s mange som bruker hele fedrekvoten. Men likevel, tenk s flott ha den muligheten! Vi hadde brukt den :)

    Ja jeg er veldig glad for at jeg har spart under graviditeten, og at vi fikk mye hjelp til utstyr osv. s jeg kan vre hjemme til Noah er 15mnd. Og skal bruke god tid p tilvenninga i barnehagen nr han skal begynne der :)

    alexandramk

    19.01.2014 kl.13:57

    Annette: Det ogs er noe jeg er livredd for. g glipp av hans frste skritt :-p Haha, alt jeg bekymrer meg for alts :-p Er jo til bli gal av.
    Det er godt han koser seg og at han aldri har vrt lei seg nr dere har levert han. :-)
    Ja kan tenke meg at de blir mer og mer aktive og liker springe og leke hele tiden jo eldre de blir. Det blir nok snn her ogs etterhvert. Det er bare begynnelsen som er skummel, og det at han er s liten jeg synes er skummelt. Men n ser det jo ikke ut som om han skal begynne fr han er 17 mnd. :-) S da blir det nok lettere.

    alexandramk

    19.01.2014 kl.14:06

    Eva Catrine: S greit! Hrtes helt herlig ut! :-p
    Heldigen dere :-)

    Lene

    21.01.2014 kl.17:11

    Grunnen til at du hrer skrekk historier er fordi det desverre er et par drlige barnehager der ute. Jeg har selv bare jobbet i en drlig bland veldig mange gode, den raporterte jeg til arbeidsgiveren min. Her i distriktet er det veldig mange gode barnehager, s jeg tror ikke du har noen ting bekymre deg over! Bare hr litt med andre om hva de syntes og hvilke barnehager de foretrekker. Jeg vill personlig anbefale en friluftsbarnehage! Da fr barna mye tid ute, de lrer takle en litt anderledes hverdag en om de hadde gtt i en vanlig barnehage, men det er kanskje ikke like lett f plass i en friluftsbarnehage? Har jo ikke barn selv s det vet jeg ikke. Du fr ha lykke till hvertfall, ikke glem bare bli litt med ham frste dagen slik at bde du og Liam blir mer komfortable med den nye barnehagen! :)

    Maria

    26.01.2014 kl.16:45

    William skal vre hjemme til han er 1 r og 7 mnd. Etter det skal vi se. Hpet er ha han hjemme til han er 2 r.

    Jeg fr angst av at noen andre skal gi han den omsorgen han fortjener f fra mamman sin.

    At noen andre skal "oppdra" han for meg, lre han ting som feks g, snakke, osv.

    Jeg vil at han skal bli en trygg og god gutt fr han skal i barnehagen.

    Tanken p f vre sammen med han kun 3 timer til dagen fr leggetid mens barnehagen skal f 8 timer med han gjr meg uvel.

    alexandramk

    26.01.2014 kl.18:18

    Maria: Helt enig. Akkurat slik jeg ogs tenker.

    Skriv en ny kommentar

    hits